نشست‌های مؤسسه | زمینه‌ها و عوامل به قدرت رسیدن بنی‌امیه

نشست علمی «زمینه‌ها و عوامل به قدرت رسیدن بنی‌امیه» با سخنرانی دکتر محمود سامانی در مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت برگزار شد.

 

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت؛ نشست علمی «زمینه‌ها و عوامل به قدرت رسیدن بنی امیه» با سخنرانی دکتر محمود سامانی برگزار شد.

این نشست روز سه شنبه، 4 خرداد ماه سال 95 با حضور طلاب و دانشجویان تاریخ پژوه در این مؤسسه برگزار شد.

در این نشست علمی دکتر سامانی به بررسی موضوعات؛ زمینهها و عوامل به قدرت رسیدن بنیامیه، تأثیرگذاری بنی‌امیه در تحولات سیاسی اجتماعی، دشمنی بنی‌امیه با اهل‌بیت(علیهم‌السلام)‌، تاریخچه بنی‌امیه، صف‌آرایی بنی‌امیه در مقابل پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، رابطه بنی‌امیه با دستگاه خلافت بعد از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، نتیجه دو سر برد جنگ جمل برای معاویه، همسویی تیره‌های معروف قریش با معاویه، نتیجه جنگ‌های صفین و نهروان به نفع معاویه و جنگ روانی معاویه علیه امام حسن(علیه‌السلام)‌ را مورد کنکاش قرار داد.

وی در بخشی از نشست بیان داشت: موضوع نشست بسیار مهم است چون ما تا به امروز پیامدهای دست‌یابی امویان به قدرت را شاهد هستیم و ممکن است تا زمان ظهور حضرت حجت(عج) نیز ادامه داشته باشد.

این محقق تاریخ تأکید کرد: بنی‌امیه تیره‌ای هستند که تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای در تحولات سیاسی اجتماعی قرون نخستین اسلامی داشته‌اند. یعنی دو سلسله معروف در تاریخ اسلام از بنی‌امیه روی کار آمدند؛ یکی از این سلسله‌ها از سال 41 تا سال 132 هجری قمری روی کار آمد و تمام جهان اسلام در حقیقت در دستان امویان بود. در این زمان هنوز در جهان اسلام تجزیه به وجود نیامده بود و کانون‌های قدرت در بنی‌امیه متعدد نشده بود.

وی اضافه کرد: همچنین‌ سلسله امویان اندلس هستند که دو یا سه برابر شاخه سفیانی و مروانی بنی‌امیه توانستند در اندلس حکومت کنند؛ این‌ها قریب به سه قرن در اندلس یا اسپانیای اسلامی حکومت کردند. طبیعی است که به چه میزان در تغییرات سیاسی اجتماعی آن زمان نقش داشته‌اند.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت در سال ۱۳۹۱ با هدف دشمن‌شناسی در دو سطح دشمنان‌داخلی و خارجی پا به عرصه پژوهش نهاد. در سطح دشمن‌خارجی جستارهای خود را بر «یهود» به عنوان کینه‌توزترین دشمن مؤمنان در دو بعد تبارشناسی و جریان‌شناسی این قوم عنود در تاریخ اسلام و صهیون‌پژوهی به عنوان تبلور سازمان یهود در تاریخ معاصر متمرکز ساخت. در بعد دشمن‌شناسی داخلی نیز با تمرکز بر جریانات‌درونی‌جهان‌اسلام، تبارشناسی و جریان‌شناسی‌جریانات زاویه‌دار به خصوص جریانات منتسب به روحانیت را در اولویت پژوهش‌های خود قرار داد. در هر سه سطح، ضمن استفاده از زبده‌ترین پژوهشگران عرصه‌تاریخ، تبار‌شناسی و جریان‌شناسی، علاوه بر انتشار مکتوبات در قالب کتاب و درسنامه‌ها به زبان‌های مختلف، از عنصر رسانه نیز غفلت نکرده و از ظرفیت سایت‌های‌اینترنتی و فضای‌مجازی در راستای گسترش پژوهش‌ها به زبان‌های مختلف از جمله، فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بهره جسته است.