نشست‌های مؤسسه| گزارشی از ششمین نشست شورای راهبردی «مبارزه هوشمند با صهیونیسم»

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت؛ ششمین نشست شورای راهبردی «مبارزه هوشمند با صهیونیسم» با هدف بررسی «گستره، چالش‌ها و راه‌های برون رفت از آسیب‌های اقتصاد صهیونیسم» برگزار شد.

در این نشست «حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب» استاد درس خارج حوزه علمیه قم، «استاد محسن پاک‌آیین» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل، «استاد سید‌هادی سیدافقهی» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، «استاد احمد دستمالچیان» سفیر سابق ایران در لبنان، «استاد محمود مهتدی» پژوهشگر ارشد مطالعات استراتژیک منطقه، «استاد غلامرضا منتظمی» دیپلمات سابق ایران در فرانسه، «استاد مجید صفاتاج» نویسنده، پژوهشگر و کارشناس مسائل منطقه، «استاد مجتبی رحماندوست» رئیس اتحادیه جهانی تقریب نهاد ایثاگران و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و «استاد علیرضا عرب» کارشناس مسائل منطقه و روزنامه‌نگار به ایراد سخن پرداختند.

«حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب»، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در سخنانی با اشاره به آیات قرآن کریم، بهترین ضربه به صهیونیست‌ها را ضربه اقتصادی دانست و بیان داشت: ضربه اقتصادی به رژیم صهیونیستی تأثیر بیشتری از ضربه نظامی و سیاسی دارد. چرا که ضربه اقتصادی ولو جزئی سبب ضربه کلی به این رژیم می‌شود. البته این ضربه باید به منافع اقتصادی آن‌ها در خارج از مرزهایشان باشد.

وی ادامه داد: قوم یهود وابستگی شدیدی به اموال دارد، به همین دلیل در جنگ نبی اکرم(ص) با قوم بنی نضیر، وقتی سپاه اسلام تنها چند درخت نخل آن‌ها را به آتش کشیدند، یهودیان تسلیم شدند.

«استاد سید‌هادی سیدافقهی» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به عنوان سخنران دوم، به اهمیت عرضه جنگ نرم اشاره کرد و تأکید داشت: امروزه شبکه‌های معاند غربی به دنبال ضربه زدن به محور مقاومت هستند.

وی افزود: البته محور مقاومت نیز شبکه‌هایی دارد که در این جنگ نرم به مبارزه مشغول هستند ولی نسبت به شبکه‌های غربی بسیار کم هستند، با این وجود چون سخنشان حق است، تأثیرگذاری خود را نیز دارند و دشمنان از این موضوع هراس دارند.

«استاد محسن پاک‌آیین»، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل به عنوان سخنران سوم، به تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش عرصه اقتصادیش اشاره کرد و ایجاد مزارع نمونه را یکی تلاش‌های این رژیم دانست.

وی عنوان کرد: صهیونیست‌ها با ایجاد مزارع نمونه در کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و حتی کشورهای همسایه ایران هم به دنبال کسب درآمد و هم نفوذ در این کشورها هستند. این مزارع دروازه ورود صهیونیست‌ها به کشورهای مختلف هستند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که صهیونیست‌ها با ایجاد سایت‌های آموزشی در عرصه کشاورزی نیز تلاش می‌کنند بر کشاورزی ایران تأثیر بگذارند، گفت: جمهوری اسلامی‌ایران باید با کشت فراسرزمینی سه هدف مهم کسب درآمد، حضور در کشورها و مقابله با رژیم صهیونیستی را دنبال کند.

«استاد محمود مهتدی»، پژوهشگر ارشد مطالعات استراتژیک منطقه سخنران دیگر مراسم بود. وی با تأکید بر این‌که امنیت اسرائیل هدف اصلی آمریکا و اروپا است، تصریح کرد: مباحث هسته‌ای و موشکی بهانه است، هدف اصلی تأمین امنیت اسرائیل است.

وی ادامه داد: نظام جهانی فعلی در عرصه‌های اقتصادی، مالی، سیاسی و... اسرائیلی است و غرب برای این نظام تلاش می‌کند. راه مبارزه ما با رژیم صهیونیستی در عرصه اقتصادی نیز این است که به اقتصاد داخلی و اقتصاد مقاومتی توجه کنیم.

«استاد مجید صفاتاج» نویسنده، پژوهشگر و کارشناس مسائل منطقه سخنران پنجم بود که در سخنانی اقتصاد را اولویت اصلی رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: سرمنشأ تمامی اهداف صهیونیست‌ها مباحث اقتصادی است.

وی افزود: صهیونیست‌ها امنیت خود را در گروی توسعه و امنیت اقتصادی می‌دانند. حتی اهداف، برنامه‌ها، توافقنامه‌های این رژیم همانند طرح خاورمیانه جدید، عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی نیز با توسعه طلبی اقتصادی آن‌ها دنبال می‌شود. هدف رژیم صهیونیستی سلطه اقتصادی است.

استاد صفاتاج بیان داشت: میان اقتصاد و امنیت رژیم صهیونیستی رابطه متقابل وجود دارد، به همین دلیل اگر امنیت این رژیم به خطر بی افتد اقتصاد آن‌ها به خطر می‌افتد و اگر اقتصاد آن‌ها به خطر بی‌افتد امنیتشان به خطر می‌افتد. البته ضربه اقتصادی به منافع خارج از مرزهایشان تأثیر بیشتری در افکار عمومی دارد.

وی انحصارطلبی در صنعت، در اختیار گرفتن نخبگان اقتصادی کشورهای دیگر، ایجاد بحران‌های اقتصادی در کشورهای دیگر و نابود کردن صنعت‌های غیر اسرائیلی را راهکار صهیونیست‌ها برای تحقق سلطه اقتصادی برشمرد.

«استاد مجتبی رحماندوست»، رئیس اتحادیه جهانی تقریب نهاد ایثاگران نیز به عنوان سخنران دیگر با تأکید بر این موضوع که پشت سر هر فاجعه اقتصادی یک دست یهود وجود دارد، انحصارگری و گسترش ربا را از صفات آن‌ها دانست.

وی افزود: از دیگر صفات یهودیان ایجاد ناامیدی، احتکار، جنگ روانی، قاچاق و... است. متأسفانه بیشتر این ویژگی‌ها در کشور ما نیز مشاهده می‌شود به همین دلیل ما باید در راه مقابله و مبارزه با نفوذ، به دست یهود توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

«استاد احمد دستمالچیان»، سفیر سابق ایران در لبنان به عنوان سخنران هفتم، دشمن اصلی جمهوری اسلامی‌ایران را نظام سلطه عنوان کرد و گفت: رژیم صهیونیستی بخشی از نظام سلطه است. به همین دلیل ما با نظام سلطه درگیر هستیم نه رژیم صهیونیستی.

وی اضافه کرد: مباحث پولی، بانکی و... در انحصار نظام سلطه است و این نظام از سلاح تحریم برای مقابله با ما استفاده می‌کند. اگر می‌خواهیم تحریم‌ها بی أثر باشد باید به اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشیم.

استاد دستمالچیان، حیات صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی را وابسته به امنیت و اقتصاد دانست و ابراز کرد: در صحنه عمل امنیت رژیم صهیونیستی به دلیل تلاش‌های جبهه مقاومت در حال فروپاشی است، اکنون باید در عرصه اقتصادی به مقابله با این رژیم بپردازیم.

«استاد علیرضا عرب»، کارشناس مسائل منطقه و روزنامه‌نگار، سخنران هشتم مراسم بود. وی صهیونیست بین‌الملل را ذهن و اسرائیل را عین نام نهاد و گفت: عین دستورات خود را از ذهن می‌گیرد. دشمن اصلی ما ذهن است و عین بازوی اجرایی آن.

وی ابراز داشت: به طور کلی اقتصاد رژیم صهیونیستی در وضعیت مناسبی قرار دارد ولی نقاط ضعفی نیز دارد که باید بر روی آن‌ها متمرکز شویم. وجود شکاف طبقاتی میان اعراب و یهودیان یکی از این نقاط ضعف است، این شکاف اسرائیل را در حالت ضعف قرار داده است.

استاد عرب، وجود بحران‌های سیاسی و کرونا را از دیگر نقاط ضعف رژیم صهیونیستی برشمرد و تأکید کرد: اقتصاد اسرائیل وابسته به اقتصاد جهان به ویژه آمریکا است، به همین دلیل چون اقتصاد دنیا به وسیله بحران کرونا گرفتار چالش‌های متعددی شده، اقتصاد این رژیم نیز تأثیر پذیرفته است.

«استاد غلامرضا منتظمی»، دیپلمات سابق ایران در فرانسه سخنران پایانی نشست بود. وی با بیان این‌که آمریکا و غرب در سلطه صهیونیست‌ها هستند، گفت: تمدن غرب به پایان رسیده و اکنون یهود در آن مستقر شده است، هر چند پوسته را حفظ کرده است. به همین دلیل سازمان‌های جهانی همانند بانک جهانی در دست یهودیان است.

وی ادامه داد: ما باید توجه داشته باشیم در جبهه منطقه و غرب با صهیونیست در حال مبارزه هستیم. منطقه در دست حاج قاسم بود که موفق بودیم. ولی میدان غرب در دست وزارت امور خارجه است. این میدان از اهمیت بالایی برخوردار است و وزارت امور خارجه باید از نخبگان در این عرصه استفاده کند.

استاد منتظمی با اشاره به این‌که مشکل اصلی مردم آمریکا و اروپا، اسرائیل است، یادآور شد: اسرائیل برای غرب هزینه ساز است به همین دلیل مردم نسبت به یهودیان بدبین هستند، ما باید تلاش کنیم از این ظرفیت برای مبارزه با صهیونیسم استفاده کنیم، چرا که هدف و دشمن مشترکی داریم.

گفتنی است؛ در این نشست کتاب «اقتصاد صهیونیسم» به عنوان جدیدترین اثر منتشر شده مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت که توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت در سال ۱۳۹۱ با هدف دشمن‌شناسی در دو سطح دشمنان‌داخلی و خارجی پا به عرصه پژوهش نهاد. در سطح دشمن‌خارجی جستارهای خود را بر «یهود» به عنوان کینه‌توزترین دشمن مؤمنان در دو بعد تبارشناسی و جریان‌شناسی این قوم عنود در تاریخ اسلام و صهیون‌پژوهی به عنوان تبلور سازمان یهود در تاریخ معاصر متمرکز ساخت. در بعد دشمن‌شناسی داخلی نیز با تمرکز بر جریانات‌درونی‌جهان‌اسلام، تبارشناسی و جریان‌شناسی‌جریانات زاویه‌دار به خصوص جریانات منتسب به روحانیت را در اولویت پژوهش‌های خود قرار داد. در هر سه سطح، ضمن استفاده از زبده‌ترین پژوهشگران عرصه‌تاریخ، تبار‌شناسی و جریان‌شناسی، علاوه بر انتشار مکتوبات در قالب کتاب و درسنامه‌ها به زبان‌های مختلف، از عنصر رسانه نیز غفلت نکرده و از ظرفیت سایت‌های‌اینترنتی و فضای‌مجازی در راستای گسترش پژوهش‌ها به زبان‌های مختلف از جمله، فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بهره جسته است.