آثار مکتوب مؤسسه| نخستین جلد کتاب «تبار انحراف» برگرفته از دروس استاد مهدی طائب منتشر شد

نخستین جلد از کتاب «تبار انحراف» به تبارشناسی انحراف با محوریت یهود تا دوران قبل از خلفا برگرفته از تحقیقات و دروس تاریخ تطبیقی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم منتشر شد.

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت؛ موسسه مطالعات و بررسی های راهبردی بعثت در مطلبی به عنوان پیشگفتار کتاب نوشت: گرچه برخی تعریف اصطلاحی تاریخ را علم به حوادث گذشته بشری دانسته اند اما واقعیت این است که این نگاه به تاریخ، نمی تواند در حال و آینده جوامع مفید و موثر باشد. در حقیقت تاریخ علم به وقایع درس آموز و عبرت انگیز گذشته و قوانین و سنن الهی حاکم بر آن وقایع است تا از آن وقایع و عوامل، درس و عبرت گرفته شود و وضعیت موجود و آینده در جهت مطلوب تغییر یابد. این نوع نگاه به تاریخ، بصیرت افزا و راهگشای افراد و جوامع بشری است؛ به طوری که هیچ گاه کهنه نمی شود و در گذشته، باقی نمی ماند. در این رویکرد، گذشته چراغ راه آینده قرار می گیرد (ص. ۱۳).

برای عبرت آموزی و پندگیری لازم است حوادث تاریخی را به صورت به هم پیوسته و حلقه های زنجیر بررسی کنیم. بررسی تک بعدی و محدود به زمان خاص، بدون توجه به حوادث قبل و بعد، هر چند درس آموزی هایی دارد ولی به صورت مقطعی و حداقلی است. بر این اساس موسسه مطالعات و بررسی های راهبردی بعثت با رویکرد پژوهش، آموزش و تبلیغ تاریخ بصیرت افزا از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد. محور اصلی فعالیت های پژوهشی موسسه، رصد و تبیین جریان حق و باطل در طول تاریخ و بررسی علل وقایع تاریخی مهم و درس ها و عبرت هایی است که موجب افزایش بصیرت برای حال و آینده می شود(ص. ۱۴).

در این راستا به تاریخ پیامبران به ویژه تاریخ پیامبر خاتم (ص) و اوصیای معصوم ایشان (ع)، تبیین نقش یهود در تاریخ انبیاء و اسلام و مساله دشمن شناسی نگاه ویژه ای شده است. روشن است که هر مکتب و گروهی برای پویایی و پایایی خود، افزون بر تامین عوامل تعالی و پیشرفت، لازم است دشمنان گذشته و آینده خود را به خوبی بشناسد و بشناساند؛ زیرا هر مکتب دشمنانی دارد که از آن غافل نیستند، هرچند آن مکتب از دشمنانش غافل باشد. تاریخ نشان می دهد هر گروهی که از دشمن خود غافل شده، ضربه سنگینی خورده است؛ هرچند عوامل قدرت بخشی را رعایت کرده باشد. لازمه مقابله با دشمن و دفع خطر او در قدم اول، شناخت دشمن و ویژگی ها و توانمندی ها و امکانات اوست. این شناخت سبب می شود ما متناسب با همان خدغه ها، ابزار و امکانات فراهم کنیم.

در اولین بخش از کتاب تاملاتی در تاریخ نگاری مطرح شده و پس از مروری بر تاریخ حضرت آدم، نوح و ابراهیم، به پیامبری حضرت موسی و تاریخ بنی اسراییل و دوران پس از فرعون اشاره شده است. وضعیت بنی اسراییل پس از حضرت موسی، یهود قبل از عصر بعثت، استقرار یهود در شبه جزیره عربستان، ردپای یهود در جنگ های مشرکان با پیامبر، مواجهه نظامی یهود با پیامبر اکرم (ص) و نفوذ در سازمان حکومتی پیامبر (ص) از دیگر مطالبی است که طائب به آن پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: مطابق روایات معتبر، رسول اکرم (ص) با شهادت از دنیا رفته است. برخی شهادت حضرت را بر اثر سمی دانسته اند که زنی یهودی در عملیات خیبر در گوشت گوسفند کرده و به ایشان خورانده بود اما اشکال بزرگی بر این نظریه وارد است. با توجه به فاصله چهار ساله عملیات خیبر تا شهادت رسول الله آیا اثر کردن این زهر چهار سال طول کشیده است؟ بنابر این نمی توان پذیرفت که این زهر مربوط به خیبر باشد. شاید در تاریخ دست برده و کلمه خیبر را به آن افزوده باشند تا خطی را در کوره راه های تاریخ گم کنند (ص.۳۱۰).

شهادت رسول الله (ص) در برهه حساس و مهمی رخ داد. درست در زمانی که آن حضرت سپاه اسامه را بسیج کرده بود تا به سوی موته پیش برود و شکست پیشین مسلمانان را در این منطقه جبران کند، به یکباره و بدون هیچ سابقه ای حال پیامبر دگرگون شد. اگر اسامه در این نبرد پیروز می شد سد مستحکم یهود به سوی قدس فرو می ریخت و از سوی دیگر با شکست یهود نفاق نیز در مدینه شکست می خورد و یهود آخرین پایگاه امید خویش را هم از دست می داد. بنابر این یهود برای جلوگیری از فتح قدس به دست پیامبر دست به کار شد. اگر پیامبر فقط یک ماه دیگر زنده می ماند و این سپاه به جنبش درمی آمد، مرگ یهود قطعی بود. اینجا بود که منافقان مدینه برای حفظ حیات خویش و یهود به پیامبر زهر نوشاندند. (همان)

کتاب تبار انحراف؛ تبارشناسی انحراف با محوریت یهود تا دوران قبل از خلفا از سوی انتشارات شهید کاظمی در هزار نسخه و به قیمت ۶۵ هزار تومان در ۳۲۰ صفحه منتشر شده است

  • طلبه درس خارج

    این کتاب قبلا تجدید چاپ شده بود که..

  • ظاهرا سری قبل به دلایلی کتابها را از بازار جمع کردن

  • سلام از کجا بخریم تبار فتنه و مهار فتنه را. اگر این همان است تبار انحراف خیلی وقت دنبالشم. حتی قم هم پرسیدم نمیشناختن. توفیقی بود تبار فتنه را خواندم بسیار عالی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت در سال ۱۳۹۱ با هدف دشمن‌شناسی در دو سطح دشمنان‌داخلی و خارجی پا به عرصه پژوهش نهاد. در سطح دشمن‌خارجی جستارهای خود را بر «یهود» به عنوان کینه‌توزترین دشمن مؤمنان در دو بعد تبارشناسی و جریان‌شناسی این قوم عنود در تاریخ اسلام و صهیون‌پژوهی به عنوان تبلور سازمان یهود در تاریخ معاصر متمرکز ساخت. در بعد دشمن‌شناسی داخلی نیز با تمرکز بر جریانات‌درونی‌جهان‌اسلام، تبارشناسی و جریان‌شناسی‌جریانات زاویه‌دار به خصوص جریانات منتسب به روحانیت را در اولویت پژوهش‌های خود قرار داد. در هر سه سطح، ضمن استفاده از زبده‌ترین پژوهشگران عرصه‌تاریخ، تبار‌شناسی و جریان‌شناسی، علاوه بر انتشار مکتوبات در قالب کتاب و درسنامه‌ها به زبان‌های مختلف، از عنصر رسانه نیز غفلت نکرده و از ظرفیت سایت‌های‌اینترنتی و فضای‌مجازی در راستای گسترش پژوهش‌ها به زبان‌های مختلف از جمله، فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بهره جسته است.