نشست‌های مؤسسه| گزارشی از نخستین نشست «نقد روش‌های سکولار در تاریخ‌نگاری»

نشست تخصصی «نقد روش‌های سکولار در تاریخ‌نگاری» با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین سیدرضا میرمعینی، غلامحسن محرمی، جواد سلیمانی و محمدجواد یاوری از سوی مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت برگزار شد.

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت؛ نشست تخصصی «نقد روش‌های سکولار در تاریخ‌نگاری» روز شنبه مورخ 29 آذرماه سال 1399 پس از نماز مغرب و عشاء با دعوت از اساتید مطرح تاریخ از سوی این مؤسسه برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا میرمعینی دکتری تاریخ و رئیس گروه تاریخ جامعه الزهرا(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسن محرمی عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی دکتری تاریخ و استاد مؤسسه امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری دکتری تاریخ و استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جلسات هفتگی جریان‌شناسی مؤسسه حضور یافته و به طرح موضوعات... پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی، عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نخستین سخنران با بیان این‌که آرزوی ما اسلامی سازی علوم انسانی است، بیان داشت: علم سکولار مقابل دین می‌ایستد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا میرمعینی، رئیس گروه تاریخ جامعه الزهرا(س) نیز به عنوان سخنران دیگر یادآور شد: اسلام مجموعه‌ای از اعتقادات، مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی است. باید تاریخ ما نیز توحیدی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان سومین سخنران تصریح کرد: نگاه تاریخ‌نگاری سکولار مبتنی بر جریان‌های سیاسی است. با تاریخ‌نگاری سکولار، فرد تراز انقلاب تربیت نمی‌شود.

چهارمین سخنران حجت‌الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی، استاد مؤسسه امام خمینی(ره) بود. وی با بیان این که مهم‌‌ترین شاخصه جریان سکولار رویکرد مشاهده محور بر گزاره‌های تاریخ است، گفت: این رویکرد تجربه‌گرایانه و اثبات‌گرایانه است.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت در سال ۱۳۹۱ با هدف دشمن‌شناسی در دو سطح دشمنان‌داخلی و خارجی پا به عرصه پژوهش نهاد. در سطح دشمن‌خارجی جستارهای خود را بر «یهود» به عنوان کینه‌توزترین دشمن مؤمنان در دو بعد تبارشناسی و جریان‌شناسی این قوم عنود در تاریخ اسلام و صهیون‌پژوهی به عنوان تبلور سازمان یهود در تاریخ معاصر متمرکز ساخت. در بعد دشمن‌شناسی داخلی نیز با تمرکز بر جریانات‌درونی‌جهان‌اسلام، تبارشناسی و جریان‌شناسی‌جریانات زاویه‌دار به خصوص جریانات منتسب به روحانیت را در اولویت پژوهش‌های خود قرار داد. در هر سه سطح، ضمن استفاده از زبده‌ترین پژوهشگران عرصه‌تاریخ، تبار‌شناسی و جریان‌شناسی، علاوه بر انتشار مکتوبات در قالب کتاب و درسنامه‌ها به زبان‌های مختلف، از عنصر رسانه نیز غفلت نکرده و از ظرفیت سایت‌های‌اینترنتی و فضای‌مجازی در راستای گسترش پژوهش‌ها به زبان‌های مختلف از جمله، فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بهره جسته است.