نشست‌های مؤسسه | «چیستی مطالعات تاریخ تحلیلی با تکیه بر مطالعات تاریخی اهل‌بیت(ع)»

نشست علمی «چیستی مطالعات تاریخ تحلیلی با تکیه بر مطالعات تاریخی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)» برگزار شد.

 

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت؛ نشست علمی «چیستی مطالعات تاریخ تحلیلی با تکیه بر مطالعات تاریخی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)» با سخنرانی دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی، 16 دی 1395 برگزار شد.

در این نشست صفری فروشانی به بررسی لغوی و اصطلاحی تاریخ و تحلیل پرداخت و تعریف لغوی و اصطلاحی «تاریخ» اظهار داشت: مفهوم شناسی یکی تاریخ و یکی تحلیل یا تحلیلی، تاریخ دو معنا استعمال دارد یکی واقعیتی که در گذشته اتفاق افتاده مثلا بعثت، هجرت، نبوت اینهایی که در گذشته خود واقعیتی که در گذشته اتفاق افتاده که بهش می‌گویند و یکی گزارش اون واقعیت ما الان در قرن پانزدهم داریم گزارش اون واقعیت را می‌دهیم که از اینجا روشن می‌شود که تاریخ به معنای اول که به معنای واقعیت است از مقوله هستی شناسی است و تاریخ به معنای دوم که گزارش است از مقوله معرفت شناسی.

وی ادامه داد: خب این معنای تاریخ اما معنای اصطلاحی تاریخ را معمولا می‌گفتند حوادث گذشته بر انسان این تعریف تعریف دقیقی نیست بلکه باید به گونه ای تاریخ را تعریف کرد که شامل همه انواع تاریخ که جدیدا هم بعنوان علم مطرح شدند بهش. تعریفی که ما پیشنهاد می‌کنیم این است: حوادث، جریان‌ها و وضعیت‌های مرتبط با گذشته انسان، حوادث که همان تعریف قبلی است، جریان‌ها و وضعیت، گزارش وضعیت گرچه ایستا هم باشد تاریخ است.

این استاد حوزه در تعریف لغوی و اصطلاحی «تحلیل» نیز تأکید کرد: تحلیل؛ تاریخ تمام شد اگر بحثی در تاریخ هست بفرمایید تا برویم سراغ تحلیل. اما تحلیل، تحلیل یک لغت عربی است که در فارسی استعمال فراوانی دارد در لغتنامه‌ها هم تعاریف متفاوتی برایش انجام دادند، اونچه که بدرد ما می‌خورد کاویدن حل کردن و گشودن است از میان معانی مختلف لغوی اینها بدرد ما می‌خورد اگر نه تحلیل رفتن یعنی هضم شدن تحلیل رفتن یعنی لاغر شدن، اینها هم هست اما ما اینها را فعلا کاری نداریم.

وی اضافه کرد: اما در اصطلاح تحلیل به چه معناست در اصطلاح تحلیل یک لغت ترجمه ای است، لغت ترجمه ای خواص خاص خودش را دارد من جمله اینکه هر چه باد در سرزمین مبداء داشته منتقل می‌شود به سرزمین مقصد، ترجمه چیه؟ ترجمه آنالیز است، و اونجا در مورد تاریخ و درباره علوم دیگر معانی دیگری از این آنالیز استنباط می‌کنند، همین معانی به فارسی هم منتقل شده و در فارسی هم این را خدمتتون عرض بکنم که تحلیل یکی از پر بسامد ترین مفاهیم است که در علوم مختلف با معنای علمی‌خاص اون رشته بکار می‌رود مثلا در ریاضی شما تحلیل دارید، در فیزیک تحلیل دارد، در آمار تحلیل آماری دارید، در علوم روانشناسی و علوم روانشناسی مثلا تحلیل محتوا دارید حتی در زیست شناسی شما تحلیل دارید، حتی در فکر شما کلمه تحلیل دارید، یادتون هست حالا فکر را بگویید؟کجا‌ها بکار می‌بریم؟ تحلیل حلال و تحلیل حرام، حلال کردن مثلا می‌گویند حلالُ محمدٍ حلالٌ الی یوم القیامه و حرام محمدٍ حرامٌ الی یوم القیامه اگر کسی خلاف این را انجام بدهد می‌گویند تحلیل حرام کردی، خب پس ببینید یک اصطلاح یک لغت چند رشته ای است در چند رشته بکار می‌رود که در هر رشته ما باید معنای خاص خودش را داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت در سال ۱۳۹۱ با هدف دشمن‌شناسی در دو سطح دشمنان‌داخلی و خارجی پا به عرصه پژوهش نهاد. در سطح دشمن‌خارجی جستارهای خود را بر «یهود» به عنوان کینه‌توزترین دشمن مؤمنان در دو بعد تبارشناسی و جریان‌شناسی این قوم عنود در تاریخ اسلام و صهیون‌پژوهی به عنوان تبلور سازمان یهود در تاریخ معاصر متمرکز ساخت. در بعد دشمن‌شناسی داخلی نیز با تمرکز بر جریانات‌درونی‌جهان‌اسلام، تبارشناسی و جریان‌شناسی‌جریانات زاویه‌دار به خصوص جریانات منتسب به روحانیت را در اولویت پژوهش‌های خود قرار داد. در هر سه سطح، ضمن استفاده از زبده‌ترین پژوهشگران عرصه‌تاریخ، تبار‌شناسی و جریان‌شناسی، علاوه بر انتشار مکتوبات در قالب کتاب و درسنامه‌ها به زبان‌های مختلف، از عنصر رسانه نیز غفلت نکرده و از ظرفیت سایت‌های‌اینترنتی و فضای‌مجازی در راستای گسترش پژوهش‌ها به زبان‌های مختلف از جمله، فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بهره جسته است.