آثار مکتوب مؤسسه| منبع‌شناسی توصیفی اسرائیل

ویژگی مهم دیگر کتاب‌هایی از این دست، آن است که از این طریق می‌توان با افراد هم‌فکر و هم‌سو با انقلاب اسلامی در حوزه فلسطین در نقاط مختلف جهان آشنا شد و ارتباط برقرار نمود. این خود منجر خواهد شد تا مقابله و دشمنی با اسرائیل دیگر به یک موضوع منحصر در ایران خلاصه نشود و جنبه عمومی و بین‌المللی پیدا کند.


مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت، کتاب «منبع‌شناسی توصیفی اسرائیل» از جمله کتاب‌های مرجع در موضوع فلسطین است که در آن تلاش شده تا با شیوه کتاب‌شناسی توصیفی، کتب انگلیسی مربوط به این حوزه را در یک‌جا جمع نماید. کتاب مورد نظر چهار حوزه اسرائیل، صهیونیسم، یهودیت و فلسطین را با پنج رویکرد سیاسی، فرهنگی-اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و نظامی-امنیتی مورد بررسی قرار داده و کتب انگلیسی شاخص مربوط به آن را معرفی نموده است.

در «منبع‌شناسی توصیفی اسرائیل» تلاش شده تا عکس تمامی کتب در اختیار مخاطب قرار گیرد، ولی با این حال در بخشی‌هایی از این کتاب، ما شاهد معرفی کتاب‌هایی هستیم که تصویر جلد آن در دسترس نیست. معرفی کتاب‌ها در «منبع‌شناسی توصیفی اسرائیل» به این شکل است که در هر صفحه عنوان کتاب، نویسنده و تاریخ چاپ آن در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و در پایان کتاب در بخشی که با عنوان «ارجاعات» معرفی می‌شود، توضیحات اجمالی کتاب مورد نظر را بیان می‌کند.

کتاب‌هایی از این دست می‌تواند مورد رجوع بسیاری از پژوهش‌گران حوزه فلسطین واقع شود، چراکه یکی از ضروریات پژوهش، تهیه پیشینه آن است که این امر مانع از تکراری‌شدن کارهای علمی شده و پرداختن به موضوعات جدید را موجب می‌گردد. همچنین از این جهت که زبان انگلیسی زبان نخبگان علمی در جهان است، کتاب مورد نظر می‌تواند در اختیار جامعه علمی قرار گرفته و توجه جامعه نخبگانی به این موضوع را جلب نماید.

جدای از موارد فوق، کتاب‌های معرفی شده زمینه استفاده از نظریات دیگران را فراهم می‌کند و به اطلاعات پژوهشگران این حوزه عمق بخشیده و شناخت ابعاد دشمن را آسان‌تر می‌نماید. چراکه بخشی از کتاب‌های معرفی شده توصیفی بوده و اصلاً جنبه انتقادی و دشمن‌شناسی ندارد.
ویژگی مهم دیگر کتاب‌هایی از این دست، آن است که از این طریق می‌توان با افراد هم‌فکر و هم‌سو با انقلاب اسلامی در حوزه فلسطین در نقاط مختلف جهان آشنا شد و ارتباط برقرار نمود. این خود منجر خواهد شد تا مقابله و دشمنی با اسرائیل دیگر به یک موضوع منحصر در ایران خلاصه نشود و جنبه عمومی و بین‌المللی پیدا کند.

اثر مزبور در نشست «جایگاه و عملکرد حوزه‌های علمیه در تقابل با صهیونیسم» که در سال جاری برگزار گردید، رونمایی شد.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت در سال ۱۳۹۱ با هدف دشمن‌شناسی در دو سطح دشمنان‌داخلی و خارجی پا به عرصه پژوهش نهاد. در سطح دشمن‌خارجی جستارهای خود را بر «یهود» به عنوان کینه‌توزترین دشمن مؤمنان در دو بعد تبارشناسی و جریان‌شناسی این قوم عنود در تاریخ اسلام و صهیون‌پژوهی به عنوان تبلور سازمان یهود در تاریخ معاصر متمرکز ساخت. در بعد دشمن‌شناسی داخلی نیز با تمرکز بر جریانات‌درونی‌جهان‌اسلام، تبارشناسی و جریان‌شناسی‌جریانات زاویه‌دار به خصوص جریانات منتسب به روحانیت را در اولویت پژوهش‌های خود قرار داد. در هر سه سطح، ضمن استفاده از زبده‌ترین پژوهشگران عرصه‌تاریخ، تبار‌شناسی و جریان‌شناسی، علاوه بر انتشار مکتوبات در قالب کتاب و درسنامه‌ها به زبان‌های مختلف، از عنصر رسانه نیز غفلت نکرده و از ظرفیت سایت‌های‌اینترنتی و فضای‌مجازی در راستای گسترش پژوهش‌ها به زبان‌های مختلف از جمله، فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بهره جسته است.